A Pécsi Műhely -
egy avantgárd művészcsoport a hetvenes években
08.14. szombat 17:00
-
Nagy Gyula Galéria
Lovas, 8228 Fő út 12.
Vendégek: Pinczehelyi Sándor képzőművész és Szluka Balázs műgyűjtő
A hetvenes évek a magyar neoavantgárd egy legendás időszaka, amikor a művészet új médiumainak és kérdőjeleinek köszönhetően nemcsak a fővárosban bontakozhatott ki pezsgő szellemi élet, hanem vidéken is több városban megjelent. Figyelemre méltó neoavantgárd képzőművészeti munka bontakozott ki például Székesfehérváron, Győrben, Nagyatádon, de olyan szisztematikus, programszerű egyik vidéki csoportosulás sem volt, mint a pécsi.
A baranyai képzőművészek, Ficzek Ferenc, Hopp-Halász Károly, Kismányoky Károly, Pinczehelyi Sándor és Szijártó Kálmán tisztes polgári foglalkozással rendelkeztek a művészeti szcénában: nappal tanárként, művházvezetőként, múzeumi munkatársként dolgoztak, este alkottak, és gond nélkül evickéltek a hatalom számára ismert és ismeretlen mozgalmak közti résben. Vidéken ugyanis ekkor a rendőrség számára még teljesen ismeretlenek voltak a legújabb képzőművészeti formák és akciók, mint például a land art, amiben a Pécsi Műhely úttörőnek bizonyult a magyarországi és a közép-kelet-európai neoavantgárd művészetben is.
A csoport vizsgálta az új médiumok, a fotó, a televízió és a geometria kapcsolódásait, a művészet és a múzeumok szerepét is, műveiken politikai jelképek, sarló-kalapács, ötágú csillag, a 3 T-rendszer T-betűi bukkannak fel. Halász Károly egy emblematikus fotósorozata arról szól, hogy a homoszexualitását a '70-es években titkolni kénytelen művész pucéran belemászott egy kibelezett televízióba.
Az elmúlt évtizedekben számos művészettörténeti kutatómunka irányult a magyar neoavantgárd történetének újrafeldolgozására, és szerencsére ebből a figyelemből a Pécsi Műhely nem maradt ki köszönhetően azoknak a műkereskedő, magángyűjtőknek akik kezdték megvásárolni ezeket a munkákat.
A Garten Balaton pódiumán az 1970-es és ’80-as években aktív Pécsi Műhely legendás alakja, a Sarlós-kalapácsos önarckép alkotója, Pinczehelyi Sándor képzőművész és Szluka Balázs, pécsi műgyűjtő beszélgetnek a művészcsoport hajdani tetteiről és az újrafelfedezés sikeréről.